Stiften

Ik ben al tijden op zoek naar goede stiften waarmee ik prettig kan werken. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn, maar niets is minder waar.

Mijn laatste pakje

Ik ben bezig met mijn laatste pakje stiften (STANGER M235). Lichtgewicht stiften met een ronde punt. Ze schrijven zo fijn en zelfs ík kan er mee tekenen. Dat laatste doe ik, sinds ik een cursus visualiseren heb gevolgd, steeds meer. Maar de Action verkoopt ze niet meer, ook niet in andere vestigingen buiten Heino. Bestellen dan maar? Bol.com heeft ze op voorraad. Of andere merken proberen? Dat heb ik gedaan, diverse soorten en merken, maar die schrijven en tekenen lang niet zo fijn. Dus heb ik aan mijn secretaresse Corine gevraagd om voor mij 10 pakjes bij bol.com te bestellen. Dan kan ik een ruime tijd vooruit en hoef ik bovendien geen verzendkosten te betalen.

Wat is het probleem dan?

‘Strak geregeld’ zou menig mens zeggen. Maar ondanks mijn ingeslepen routine en gemakzuchtig gedrag vraag ik me wel het een en ander af:

  • Per definitie willen vasthouden aan mijn gemak met ‘mijn soort’ stiften. ‘Waarom zou ik veranderen als dat niet hoeft?’;
  • Het (laten) bestellen bij bol.com in plaats van bij de Heinose boek- en kantoorhandel. ‘Ze worden ook nog eens vanzelf thuisbezorgd’;

De vraag stellen is hem beantwoorden

Als ik:

  • met mijn goede salaris;
  • en opvattingen over de leefbaarheid van dorpskernen

al niet lokaal bestel. En bovendien:

  • qua gebruik(er)sgemak niets wil veranderen;
  • voor zoiets marginaals als stiften bol.com-medewerkers in de nacht laat werken;
  • en een bezorgdienst laat rijden om mij binnen 24 uur stiften te laten bezorgen die ik pas nodig heb als mijn andere stiften ‘op’ zijn;

wie doet het dan wel?

Kan ik van anderen vragen wat ik zelf niet (consequent) doe? De vraag stellen is hem beantwoorden, dat leer ik met name aan anderen.

Wim van Santbrink