De maand je weet wel
Gelukkig is het nu december. Ben je een beetje bijgekomen… van de maand van de medezeggenschap, bedoel ik? Heb je gemerkt hoe dat het hele land in zijn greep hield? Hoe de hele samenleving doordrongen raakte van dit idee ? Heeft ook jouw bedrijf een extra aandacht besteed aan de vrijwilligers die medezeggenschap mogelijk maken? Heb je veel waardering en steun en dankzegging over wat je deed voor je organisatie ontvangen ? En dan die diepgaande gesprekken in talkshows en nieuwsprogramma’s ! Geweldig en zo verschrikkelijk terecht en relevant !
Niet dus !
Gewoon ongemerkt voorbij gegaan. Het lijkt meer een feestje van de medezeggenschapsindustrie.
Wij van WC eend adviseren WC eend ! Daar eten we namelijk van ! Dat is onze business! Daarom zijn we vóór en heel bedreven in het marketinggeronk over hoe belangrijk dat allemaal is. Zelfbevrediging geschikt voor de eigen kring .
Voor wie er bij hoort, voor wie er van eet dus, beroeps verenigingen, aanbieders van trainingen en advies, van de enkeling van een vakbeweging, van juridisch dienstverleners , natuurlijk van de SER, van ach vul maar in !
Nee, dat is ook weer niet waar
Zo lang ieder halve zool of malloot zich zelf mag verkopen als OR-trainer / -adviseur, zonder enige proeve van bekwaamheid of wat dan ook, is er wel degelijk werk aan de winkel! Dat vraag je toch ook van een chirurg of een elektricien? Dat doe je toch om klanten te beschermen? Dat is toch iets waar je van vindt dat een overheid op toe moet toezien ?
In onze sector dus niet, blijkbaar is wat we doen niet ernstig genoeg, of te onschadelijk voor onze klanten. We doen er eigenlijk niet toe, of is het te lastig om normen te bedenken die je kan toetsen en onderhouden!
Ik denk dat het wel kan
Ik denk dus dat het zinnig is om te voldoen aan afgesproken normen. Om kwaliteit te leveren, om maatschappelijk verantwoord te werken als trainer/adviseur, en we weten inmiddels dat “de markt” niet alles regelt !
Volgend jaar November is hij er weer: de maand van de medezeggenschap. Ik hoop zeer dat we als werkveld met belanghebbenden er iets meer van kunnen maken dan marketinggehijg met ‘kijk ons een belangrijk zijn’. Dat zou kunnen beginnen door ondernemingsraden daadwerkelijk te betrekken bij de inhoud van deze maand!
Ik ben vóór en ga dat ook proberen te verwezenlijken. Ik denk dat dat niet in één keer gaat lukken, en dat is geen goede reden om er niet aan te beginnen.
Misschien plak ik me vast aan een kunstwerk, dat levert hoe absurd ook, in elk geval aandacht op. Medezeggenschap is net zo iets als klimaat tenslotte, iedereen weet hoe belangrijk dat is, maar door dat te zeggen gebeurt er niks!